Saturday, June 27, 2015

# Cabaran 20 Hari # EFG

#Cabaran20Hari : Day 1 - Erti Puasa Cik Ct

tar

Assalamualaikum~ ^_^

Alhamdulillah, aku bersyukur kerana masih diberi kesempatan utk tulis entri ni sambil berfikir n cuba membuka kotak minda...

Tajuk yg dipinta hari ni...

ERTI PUASA PADA ANDA?

Hahaha...
Kalau soalan ni ditanya kat aku around more than 10 years ago...
Aku akan jawab puasa tu...

"Tak boleh makan dan minum dari Subuh sampai Maghrib..."

hahaha. 
jawapan tahan lapar tu..?
selalunya aku langgar jugak...
sebab aku mmg tak tahan puasa dulu.
asal panas sikit je bukan main curi2 minum air paip. ^^

itu aku yg dulu.
masa kecik2.
jawapan umum yg family ajar buat aku faham makna puasa masa kecik2 dlu.

Kalau ditanya pada aku sekarang...
Jap ek..
Aku fikir dulu ek...
Hehe.^^

Okay...
Erti puasa pada aku...
Selain dari menahan dari lapar dan dahaga dari Subuh sampai Maghrib,
puasa ni adalah salah satu latihan untuk kita menjadi seorang hamba Allah yang lebih baik & lebih menghargai nikmat2 yg Allah SWT berikan...
haha, ok nampak klise sgt ke ayat aku?
Tapi itulah erti puasa pada aku.
*eventho aku bukanlah seorang umat yg baik*


Bila direnung fadhilat berpuasa di bulan Ramadhan ni...
Memang buat kita berfikir banyak kali nak langgar tuntutan tu..
*kalau betul2 dihayati*
byk hikmah yg kita boleh dapat dri bulan puasa ni..
Agree?

Erti puasa pada aku...
Puasa yg bermakna adalah apabila dapat menjalankan ibadah puasa kat rumah dengan family!
Haha...
Rasanya inilah keluhan yg hampir sama bagi anak2 muda yg rapat dgn family tapi belajar jauh...
Tapi alhamdulillah..
rezeki aku ada berpuasa n raya kat umah tahun ni.
Insya-ALLAH :)
*siapa ada family lagi, bersyukurlah*
*Buat yg tidak mempunyai sesiapa terutamanya ibu bapa, aku hanya mampu tumpang simpati.. moga awak tabah ya.. Al-Fatihah buat mereka yg dah tiada*

Selain sahur, buka puasa, makan kurma masa sahur & berbuka bersama keluarga...
selain tolong sibuk2 masak kat dapur masa nak berbuka...
(masa puasa kat umah, kalau kat U, aku gather ramai2 ngn roommate/member masa iftar)
selain daripada semua yg aku mention kat atas tu...

Puasa sebenarnya....
Melatih diri ni bersabar...
Yea.. 
Itu yg paling beri erti bagi seseorang yg cepat melenting macam aku ni..
Bila fikir2 balik..
Alhamdulillah...

Yea, kalau kebiasaannya aku akan cepat marah bila ada yg tak kena depan mata..
Tak kira lah merungut or whatsoever..
Paling teruk orang lain memang akan terkejut dgn apa yg aku cakap bila aku naik angin.
*except family aku, tapi diorang mmg selalu mkn ati ngn aku.huhu*

lagi2 bila penat kan..
semua perkataan macam 'B', ''hampeh', 'blah la ko', 'gila', 'bengong', 'mangkuk ayun'...
yg sure boleh mengguris perasaan org akan keluar dr mulut ni..

Tapi bulan puasa ni...
Takkan nak buat semua tu kan?
*even sometimes terbuat jugak.. Astghfirullah*
Kurang lah pahala puasa nanti...
Baik dari hilang sikit2 pahala yg tak seberapa lagilah sikit ni...
Terus jadi zero..!
Ohhh na'uzubillahi min zaalik!

tak boleh tak boleh !
so, dari situ...
aku belajar menahan diri drpd melayan rasa marah meluap-luap..
everything's could be solve smoothly when we face it calmly.
ok, that's sentence.
*facepalm*
cukuplaaa..
huhu...

instead cakap2 macam tu, kita diunjurkan utk berzikir, beristighfar n sbginya..
sebutan2 yg lebih bermanfaat gtu.
kan ke dapat pahala..^^

dari situ...
kita disuruh jaga lidah...
sebulan...
sebulan kita melatih diri...
bak kata pepatah, 'alah bisa tegal biasa'
so dari situ...
puasa melatih aku menjadikan diri ni menjaga lidah supaya 
TAK MENIPU, TAK MENCACI, TAK MENYEBUT PERKATAAN2 YG TAK ELOK dsb...
satu praktis yg terbaik di situ.
jadi bila kita dah terbiasa..
lama2 kebiasaan, luar bulan puasa pun dah terbiasa buat yg sama.
*mintak2 lah istiqamahkan benda yg baik kan~^^*

selain tu...
selain jaga lidah..
kita diberi kesempatan utk berasa lebih tenang &
puasa jugak beri erti yg rahmat Allah limpahkan untuk kita lebih berlipat kali ganda...
Bila bulan puasa...

Means that , TARAWIH !

Yea... Ini yg indahnya Ramadhan..
Dapat berterawih dan mempertingkatkan rasa kehambaan dalam diri kepada-NYA..
Selain itu, kita juga disunatkan memperbanyakkan bacaan Al-Quran..
so sweetnya bulan puasa ni kan?
Sebab dapat dating dengan pemilik nyawa kita lelama instead dibandingkan dgn bulan2 lain yg kita tak diwajibkan berpuasa...
nampak tak dctu sayangnya ALLAH kat kita ?
DIA bagi kita banyak masa untuk dating ngn DIA bulan puasa ni.
*terawikh terawih gak, yg solat fardhu jgn lupa.. kalau tak, takde makna kita penat puasa n buat solat terawih, ye tak?*

puasa..
paling bermakna bila kita dapat iftar bersama2 insan tersayang..
kat situ, try muhasabah diri...
pada aku...
aku ni antara kategori manusia yg paling beruntung!
ya..
korang lak macam mana?

selama aku berpuasa, tak pernah lagi aku merasa puasa sorang2...
(except zaman blaja bila rumet semua balik umah depa)
dari situ..

"Beruntungnya kau, Hawa.."
tu yg aku selalu cakap kat diri aku.

Yup, kalau compare diri ni dgn anak2 yatim / yatim piatu yg dah tak ada peren...
compare lagi dgn orang yg hidupnya kais pagi makan pagi, kais petang makan petang... 
or 
compare lagi dgn yg masih terkais2 tapi tak dapat apa2...
so aku ni beruntung..
TERlebih beruntung...
setakat ni, aku berbuka, ada family yg teman.
kalau kat tempat belajar dulu..
ada kawan2 yg temankan...
never alone masa iftar..
tak pernah kebuluran setakat ni..
Syukur...

Banyak nikmat yg selama ni yg aku tak syukuri malah tak sempat aku renungkan pun..

So, bulan puasa ni memang banyak mengajar ERTI ...

Bersabar, Jaga Akhlak, Tambah Amal ....

Jump to conclusion...
puasa means...

Mengajar aku untuk jadi TANGAN DI ATAS,
berbanding menjadi TANGAN YANG DI BAWAH...

Memberi instead of meminta-minta...^^
Sentiasa positif ke arah kebaikan...

* Tangan hanya di bawah apabila dating dengan DIA... ^_^ Minta diampunkan segala dosa*



PUASA = Tingkatkan Kesabaran + Kehambaan + Keimanan - Kesombongan - Keangkuhan

- SELAMAT MENYAMBUT RAMADHAN AL-MUBARAK 1436 H -


No comments:

Post a Comment