Sunday, June 28, 2015

# Cabaran 20 Hari # EFG

#Cabaran20Hari | Day 2 - Pengalaman Sahur


Assalamualaikum WBT..

Huhu, adesss..
dah siap tulis entri ni, boleh lupa nak klik button 'Publish' mlm tadi..
sambil2 nulis kat dalam bas kan..
belum sempat publish, bateri lak kong..
adess..

k, takmo membebel panjang..
kisah PENGALAMAN SAHUR Cik Ct kat bawah yep..
jom baca~^^

Okay hari ni cakap pengalaman sahur ek...?
Nak cete pasaipa ek..
Sbb banyak jgk kenangan mengusik jiwa masa sahur ni..
Cewwahh ayat. haha.

okay.. aku nak ceta...
pengalaman sahur yg aku tak boleh lupa adalah masa zaman blaja jauh dari family..
terjadi kat aku masa kat matrik (n kat U jgk kalau tak silap.. kuang3~)
apa terjadi?

well.. 
aku terus terang yg aku ni jenis liat bangun pagi bila malam tu tido lambat giloss..
as a student, waktu lumrah tido adalah pukul 12 tgh malam ke atas..
paling koman aku tido kul 1 pagi..

sebelum tidur, selalunya memang aku dah set alarm utk sahur...
but then, 1 hari tu..
entah apa pasal aku liat sangat nak bangun.
*Cehhh, padahal ada byk hari jugak aku tak terjaga sahur*

tapi malam tu memang aku dah niat nak bangun sahur..
wajib banugn bangun sahur!
sebab aku tidur dalam keadaan yg sangat lapar..
tapi sebab teringat yg x elok makan sebelum tido,
so aku tido la dalam menahan lapar..
wat tak dulik je even perut dah berkeroncong irama zapin berdendang..

aku kunci alarm kat henfon masa tu dalam kul 4.45am gtu..
memang tu lah aku selalu waktu set alarm utk sahur..
around 4.30 am-5.00 am gtu..
hahaha 
*gelak dulu, air mata menitis sikit ni. bila ingat balik mmg sadis rasanya*
ok, pagi tu , as usual , jam bunyik,
tangan aku pun...
terus aktif tarik fon atas meja studi...
dalam mamai2, kepala ni aktif lagi suruh tgn tonyoh matikan alarm...

dalam hati dah mengomel...

"Kejap lagi lah bangun... Ngantuk sgt ni.. Baru nk lena tido kot.." 

haha. dia punye kejap tu...
memang kejap..

roommate pun dah jenuh kejut...
last2, dorang wat dono je lps dgr aku merungut..
"Haaa, jap2 nanti Hawa bangun la..."
rumet mmg dah tak kuasa nak kejut..liat ngat...
*kejap lagi kannn... haha*

by then, aku terdengar mcm bunyi tahrim...
cepat2 celik mata, rasa segar gtu mata ..
dalam kepala ingat paling kurang pun nak minum air manis sikit pun jadi lah..
1 cawan je.. n sikit kurma... as pembekal tenaga utk diri yg dah memang kelaparan..

zusss..
cepat2 aku bancuh air coklat dalam mug.
skali baru berapa sisip aku minum, tetiba rumet aku masuk..

"Kak Hawa tak puasa ke? Kat luar dah azan.."

Dusss...!
Tersembur air cokelat tu!
habes masuk hidung..
*tanpa sengaja*

dalam hati dah terdetik...

Yg aku dgr sayup2 tadi tu azan ke?
Bukan tahrim?
Huaaa...

jeling jam fon..
hurmmm..
melepas nikmat sahur lagi pagi tu...

Maka, lembiklah aku berpuasa hari tu...
Dahlah ada test bagai kan..
lemah-longlai habis masuk kelas.
Nasib baik rilex sikit sebab kelas tak bnyk gerak..

Itulah pengalaman sahur aku...
Yang menyedarkan aku...

Agaknya macam tu perasaan manusia2 yg kebuluran kat Somalia sana...

Even aku kebuluran sbb tak sempat sahur hari tu, aku bersyukur, buka tu aku masih ada rezeki nak makan puas2 .
secukupnya buat membasahkan tekak, mengenyangkan perut..

Pengalaman sahur yg mana aku tak sempat bersahur...
Takkan aku lupakan sampai bila2..
haha.

Ice Millicks (Milo+Horlicks)! Kesabaranku berbalas! Haha. Alhamdulillah.

Akhirnya...kan...
Pembasah tekak di kala dah sehariann berpuasa tanpa sahur.

heaven...!!!
non-stop nyedutnya tu.. keh keh keh.
Alhamdulillah...
Itulah cabaran berpuasa zaman blaja.
Takde yg kejut sahur macam mak ngan abah kejutkan kat umah.. kih kih kih.

TAPI...
tahun ni aku sahur kat umah..
tak sahur ngan kawan2 lagi. T.T
huhu.

tapi laginya pun..
sebab tahun ni, kat umah, dekat beberapa hari jugak aku tak terjaga sahur.
sahur pukul 1 am sambil2 ngadap blog n novel..
*no good. jgn ikut^^*

apa2pun...
semoga pengalaman yg ada dapat kita renungkan bersama~
*aku dah start clueless nak tulis apa*

itu aje.
sekian.
Assalamualaikum~^_^~

*update*
P/S : Cik Ct otw gi Terengganu nim. doakan selamat tiba n selamat pulang yea ~^^ 
*dah sampai. sahur 2,3 hari kat ganu^^*
sekian. babai~



2 comments:

  1. Selamat berpuasa dear.. :) kita mmg jenis sng bgn sahur...bunyi alarm je terus celik..harap2 tahun ni tak ada miss sahur laa..hihi

    ReplyDelete
  2. Hahaha, biasa lah kalau terlajak sahur tu. Mungkin kena buat 2 ke 30 alarm kot.:D

    ReplyDelete