Monday, June 29, 2015

# Cabaran 20 Hari # Celoteh Cik Ct

#Cabaran20Hari | Day 3 - Resepi Sahur Paling Ringkas Cik Ct


ASSALAMUALAIKUM~^^


Hai...
Hari ni kita ceta pasal resepi hidangan sahur pulak..
Hanya satu harapan Cik Ct..
Aku harap korang tak kecewa dgn resepi dari manusia bernama Cik Ct ni yea..
Keh3..

#Throwback ...

Zaman matrik/U Cik Ct selalu sahur ni sebab dah 'terlalu rajin' sgt nak turun bawah beli makanan kat kafe.
(Siapa duk hostel, pasti faham kan? T.T)
kat hostel tak boleh masak, tapi aku berjaya gak masak ni..
haha.

Resepi Cik Ct ni mudah aje..

Hanya perlukan air panas, mangkuk, sudu/garfu n...

haha.
tak ada ni memang tak ley wat lauk sahur aku hari tu lah...
Buat geli2 perut masa sahur, bersyukur...
ada gak an makanan buat org 'perajin' turun beli makanan kat kafe..
Tuhan saja yang tahu...(buat suara macam nyanyi lagu tu)
betapa aku rindukan rumah masa menyettllekan resepi ringkas ni..
Hahaha. k dah jauh kelaut..

jjang..!


takde ni mmg takley wat resepi ringkas aku...

padan ngan namanya...
sesuai buat student yg dah agak sengkek hujung2 bulan, elaun tak masuk lg + malas nk turun g kafe kan...

keh3..
meh aku ceta pa dia kan..
resepi yg mostly student ramai buat time yg aku sebutkan kat atas nung. haha.

Cara-cara buat maggi simple ni :

1. Keluarkan mee maggi tu, patah2 kan maggi nya untuk muat2 masuk mangkuk.. (tak nak patahkan pon tak ape~^^)
2. Tuang air panas kat dalam mangkuk berisi mi maggi tu sampai mi tenggelam. Pastikan air cukup panas eh.. kalau takat suam2 kuku... Alamat makan maggi kari kejung lah jawabnya. 
Pas dah tuang air panas tu, tutup mangkuk tu...
(Tak kisah lah guna tutup apa pun kan.. kalau mangkuk tu dah ada penutupnya, lagi sonang keje.. kalau takde, tutup guna buku teks tebal.. haha.)

3. Tunggu dalam beberapa minit. bila mi dah nampak lembut.. cepat2 le buang air tu korang nyahkan. hehe. 

kalau ikut aku yg memang terlebih rajin ni... sebab masih lesu n mamai2 pagi tu kan,
aku tapiskan guna penutup, then remove the broth kat tepi tingkap hostel aku..
pagi2 buta time sahur, takde org lalu belakang hostel.
(haha. jangan ikut. kalau bilik hostel korang bawahnya tu ramai yg lalu lalang. kang kesian orang terduduk sebab licin dek broth korang rendam maggi tu. :p ) 

4. dah kering. kalau korang still nak maggi korang berkuah, bubuh air panas balik sampai paras yg korang suka. kalau nak kuah byk, korang bubuh la air panas tu bebanyak. nak sikit, bubuh sikit.
kalau aku, suka kuah sederhana je. so-so je la aku bubuh air panas utk kuah tu kan.

5. baru bubuh bumbu dia.. haha. selalu aku bubuh dlm lebih kurang 3/4 je. tak elok kan mamam byk ngat MSG tu.. 
*blerkkk... padahal tak nak pedas sgt.. nanti aku nanges time makan.. kah3.*

then, dah kacau2 kasi rata perisa n kuah dia... bolehlah start mam...


dah habis dah.. hehe~

ni je lah resepi hidangan sahur aku yg ringkas...
tapi takdelah aku makan selalu..
tak elok jugak kan.
tapi kalau dah namanya student duk hostel,
memang takley dipisahkan dgn megi..
*plus cik ct mana boleh masak kat sana*

hahaha.
maaf yg terasa hampa..^^

tapi.. kalau Cik Ct tak makan megi n nasi masa sahur..
awal2 aku akan prepare ...

Roti kosong + jem peanut butter coklat..!

Haha. tu yg paling mudah.

Sapu jem tu kat roti . Buat banyak2, pastu share ngn member time sahur.
Cicah air panas. Lagi2 air koko panas kan.
Fuhhh, heaven..!
Alhamdulillah tak sudah...
Meriah gtu sahur reramai ngn rumet/member.
*sorry, takde gambar*

Haha. Ok. Sekian.
Tu aje cete hidangan sahur simple dr aku~^^
Kbai.

No comments:

Post a Comment